Eenvoudig luiertassen vergelijken.


Sporten na de bevalling, vanaf wanneer?

Geschreven door Lotte


Hnck2304

Je bent net bevallen of loopt tegen het eind van je zwangerschap en kunt niet wachten om je sportkleding weer aan te trekken? Veel vrouwen komen op dit punt. Ze willen graag snel na de bevalling weer beginnen met sporten omdat ze zichzelf dik en energieloos voelen. Maar vanaf wanneer mag dat eigenlijk weer?

Een zwangerschap en bevalling vraag natuurlijk veel van je lichaam. Het is dan ook aan te raden om goede rust te nemen na je zwangerschap. Direct gaan sporten is vaak geen optie. Wel is het mogelijk om langzamerhand steeds wat actiever te worden. Probeer eens een ommetje te maken of ben wat actiever in het huis. Houdt er wel rekening mee dat tillen vaak uit den boze is. Een actievere houding is een mooi begin om later door te gaan met het daadwerkelijke sporten.

Het sporten kan uiteindelijk beginnen na controle van de verloskundige. Wanneer je een 'normale' bevalling hebt gehad is dit vaak na een week of zes. Dit kan uiteraard langer duren als je bepaalde complicaties hebt gehad. Na een keizersnede dien je wat langer te wachten. Meestal kan je na een keizersnede pas sporten na een week of acht tot tien. Het belangrijkste is om naar je lichaam te luisteren. Heb je ergens last van? Forceer dan absoluut niet en geef je lichaam tijd om te herstellen.

Sporten na de bevalling heeft een aantal voordelen. Je zult je bijvoorbeeld fitter en gezonder voelen. Daarnaast heb je je oude figuur vaak sneller terug. Het sporten zorgt er ook voor dat je emotioneel vaak beter in balans bent en zorgt voor gelukshormomen waardoor je humeur vaak verbeterd. Tot slot zal je nachtrust verbeteren en je conditie weer op peil gebracht worden. Al met al voel je je een stuk prettiger wanneer je weer kunt beginnen met sporten!



<< Ga terug naar het blog overzicht